Miért nem viszik el a kukát Budapesten?
A fővárosban általában rendszeresen elszállítják a kommunális és szelektív hulladékot, de előfordulhatnak időszakos fennakadások. Ilyen eset lehet például egy-egy ünnepnap körüli menetrendi változás, extrém időjárási viszony (havas-jeges utak), útlezárás vagy műszaki akadály, illetve emberi mulasztás. Fontos tudni, hogy a szolgáltató (MOHU Budapest Zrt.) általában igyekszik a lehető legegyszerűbb módon megoldani az elmaradást: ha az önkormányzati közlemények szerint ünnepek alatt is a szokásos rendben viszik el a szemetet hazipatika.com, akkor a meglepetések leginkább egyéb körülményekre vezethetők vissza.
Lehetséges okok:
Gépjármű akadályozottsága: A gyakori budapesti gond, hogy építőipari munka vagy szabálytalanul parkolt autók miatt a kukásautó nem fér be a házhoz vagy utcába. Mint a Depónia nonprofit szolgáltató is elmondta, családi házas körzetekben gyakran előfordul, hogy az úttestnél szabálytalanul álló gépkocsik miatt nem tud az autó bemenni fmc.hu. Ilyenkor a jármű munkatársai megkísérelik felhívni az autó tulajdonosát, de ha ez nem sikerül, kénytelenek továbbhaladni, és később visszatérnek az ürítendő kukákkal fmc.hu. Hasonló gondot okozhatnak útépítés vagy közműjavítás miatti lezárások is: ha egy utca járhatatlanná válik, a szolgáltató a karbantartás megkezdése előtt üríti az edényeket, de ilyenkor az érintett kukákat már hajnali órákban, jóval a szokásos menetrend előtt kell kitennünk – ha a kukát később, például 6 óra után helyezik ki, gyakran nem tudják azt aznap elszállítani fmc.hu.
Időjárási viszonyok: Télvíz idején a havas, jeges utak vagy a fagyott hulladék megközelíthetetlenné teheti az ürítést. Előfordulhat, hogy egy-egy útcsomópont járhatatlanná válik a hó miatt, vagy a hulladék belefagy a kukába, és biztonsági szempontból nem lehet kihúzni belőle. Ilyenkor a közszolgáltató a kritikus szakaszokon később pótolja az ürítést vagy visszatér a járatra következő nap fmc.hu.
Ünnepi és rendkívüli menetrend: Budapesten a közszolgáltató igyekszik az ünnepek alatt is a megszokott rendet fenntartani – például karácsonykor elvileg nem kellett volna változtatni a szállítási napokon hazipatika.com. (Év elején azonban például január 1-je általában országosan munkaszüneti nap, amikor nem szállítanak hulladékot.) Ha tehát ünnepnap környékén kerül sor az elmaradásra, érdemes ellenőrizni a hivatalos közleményeket vagy a hulladéknaptárt, mert előfordulhat, hogy az adott hétre módosították a szállítási rendet.
Lakossági okok: A kukát csak a szolgáltató által meghatározott módon és időben szabad kihelyezni. Ha az edény nincs kiállítva a megfelelő helyen, vagy csak késve tesszük ki (például később, mint a házhoz szállítás reggeli kezdete előtt), a járat egyszerűen nem tudja üríteni azt. Szintén a lakosság hibájából történik, ha a kuka túl tele van vagy nem az előírt hulladékot tesszük bele: például túltömjük zsákkal, szemetet borogatunk ki, vagy más hulladékfajtát dobunk a szelektív gyűjtőedénybe. Ilyen esetben nemhogy pótlólagos ürítés nincs, de a szolgáltató nem tud visszafordulni, és újra elmenni a kukáért fmc.hu. Egy utcában általában csak egy alkalommal jár a szállító, ha addigra nem volt kihelyezve a kukánk, vagy helytelen volt a kihelyezés, az a járatnál fennmarad.
Mit tegyünk, ha mégis elmaradt az ürítés?
Azonnal jelentsük be: Ha reggel váratlanul ottmarad a szemét, először is értesítsük a szolgáltatót. A MOHU Budapest Zrt. ügyfélszolgálatán keresztül tehetjük meg, lehetőleg a megadott telefonszámon vagy e-mail címen (a MOHU honlapján megtalálhatóak az elérhetőségek). Ha van személyes ügyfélszolgálati irodájuk a kerületben, ott is segíthetnek. Fontos jelezni, ha tényleg nem a mi hibánkból maradt el a szállítás (például blokkolták az utat vagy technikai oka volt), mert ilyenkor általában a következő ürítés alkalmával pótolják az elmaradást: a kuka mellé tett plusz zsákot is elszállítják fmc.hu. Ha a probléma magunkon múlott (túltömtük a kukát, rosszul szelektáltunk, vagy más volt az oka), akkor a szállítás nem ismétlődik meg azonnal – ezt már a bejelentésnél egyeztetik velünk fmc.hu.
Panaszkövetés: Amennyiben az ügyféllel ismételt kapcsolatfelvétel szükséges, a szolgáltató írásban válaszol. A MOHU panaszkezelési tájékoztatója szerint a bejelentéstől számított 15 napon belül írásban tájékoztatnak minket a vizsgálat eredményéről, illetve intézkedéseikről mohubudapest.hu. Ha nem kapunk kielégítő választ, jelezhetjük a helyi önkormányzatnál vagy a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Közszolgáltató felügyeleti szervénél (NHKV), de legtöbbször a probléma a közvetlen panaszkezelés útján is megoldható.
Folyamatos tájékozódás: Előzzük meg a gondot: nézzünk utána időben a környékünk hulladéknaptárának vagy a lakóhelyi önkormányzat tájékoztatójának. Sok kerületben, illetve a MOHU honlapján is találunk naptárakat vagy keresőket, ahol ellenőrizhetjük, hogy melyik nap gyűjtik a kommunális és a szelektív hulladékot az adott címre. Ha valamilyen rendkívüli körülmény (útépítés, rendezvény, ünnep) miatt változás történt, azt általában előre közzéteszik. Szintén érdemes figyelni az ingyenes lomtalanítási időpontokat és hulladékudvarokat, mert nem minden nagyobb holmit (pl. bútorokat, fenyőfákat) szállítanak el egy sima kukásjáraton.
Megfelelő felkészülés: Mindig használjuk a kijelölt gyűjtőedényeket és zsákokat! Budapesten a lakossági hulladékot hatóságilag előírt színű és típusú szemetesedényekbe kell gyűjteni, és – ha külön díjköteles többlethulladékunk van – akkor egy hivatalos, plusz zsákban helyezzük ki (a MOHU honlapján vásárolható pl. 100 literes többletzsák mohubudapest.hu). Így elkerülhető, hogy a rendetlen zsák miatt visszautasítsák az ürítést. Tartsuk tisztán a kukák környezetét, és lehetőleg ne hagyjunk hulladékot szétdobva a kukák mellett (ez illegális lerakásnak számíthat). Ha ráadásul a jármű nem tud megállni, mert pl. kereszteződésben vagy parkolóban van a kuka, akkor ne lepődjünk meg, ha nem viszik el – ilyenkor helyezzük át szabályos helyre.
Folyamatos együttműködés: A hulladékszállítás akkor működik jól, ha a lakók és a szolgáltató is betartják a szabályokat. A budapestiek számára inspiráló lehet, hogy tudatos és kulturált hozzáállással nemcsak a saját környezetüket teszik tisztábbá, de segítenek elkerülni a közös gondokat is. Amikor viszont mégis elmarad a szemétszállítás, tegyük meg a szükséges lépéseket (panasz, közlés), és közben próbáljuk megértően kezelni a szituációt. Sokszor a probléma megoldását a legegyszerűbb ügyintézés is elősegíti: például szóban vagy online bejelentjük a hiányt, és a szolgáltató a következő ürítési napon már visszatér az elmaradt hulladékért.
Tartsuk be a kihelyezési szabályokat: A kommunális kukákat az arra kijelölt napon reggel fél 7-ig vagy a szolgáltató által előírt időpontig kell kihelyezni. Későbbi kihelyezéssel általában nem törődnek a járatok. A szelektív edények esetében pedig csak a megjelölt típusú hulladékot dobjuk bele (papír, műanyag, üveg stb. szétválogatva), mert a szállító nem üríti, ha nem megfelelő anyag van bennük.
Rendezetten parkoljunk: Gyalogos és kocsi útvonalat hagyjunk szabadon a kukásautónak. Ne álljunk meg a kukák közvetlen közelében sem. Ha lehet, a szállítás napján keressünk távolabbi parkolóhelyet, hogy ne akadályozzuk a gyűjtőautót.
Használjunk többlet-szolgáltatásokat: Ha valóban több szemétünk van, mint amennyi a kuka kapacitása, igényeljünk külön többletszolgáltatást vagy vegyünk többletzsákot (ezt a MOHU értékesíti). Így a plusz hulladék sem marad a ház mellett.
Írjunk panaszt, ha kell: Ne féljünk jelezni, ha valami rendellenes. Ha a panaszunk tényleg jogos, a szolgáltató gyorsan intézkedik, és a panaszkezelési rendszer alapján a bejelentésünket ki fogják vizsgálni mohubudapest.hu. Így például ha a kukánk megsérült a szállítás során, vagy esetleg szabálytalanul hagyták a szemetet a szemközti utcában, reklamálhatunk.
Közös felelősség: A kerületi önkormányzat is igyekszik együttműködni. Ha például jogtalanul helyeznek el lomot egy közterületen, jelezhetjük nekik, de a rendszeres háztartási szemetet minden háztartásnak kötelessége időben elhelyezni és elszállításra átadni. Csak közösen érhetünk el tisztább környezetet.
A fentiek betartásával és az érintett hatóságokkal való együttműködéssel csökkenthetjük annak esélyét, hogy a kukánk ottmaradjon, és ha mégis előfordul, gyorsabban megoldható a helyzet. Minden budapesti polgár érdeke, hogy a szemétszállítás zavartalan legyen – ezért is érdemes odafigyelni és betartani a szabályokat, valamint tudni, hogy hová fordulhatunk probléma esetén.
Felhasznált források: Mohu Budapest Zrt. (MTI) „Így szállítják el a szemetet az ünnepek alatt” hazipatika.com; Fehérvár Médiacentrum (2021) „Nem vitte el a szemetet a Depónia – mi történt?” fmc.hu; Economx.hu (2024) „Tönkrement a kukája? Lehet, hogy ingyen újra cserélik” economx.hu; MOHU Budapest Zrt. Panaszkezelési tájékoztató (2024) mohubudapest.hu.
(x) Reklám
Az egészséges mosoly kezdete – fogapolas.hu
Webfejlesztés Szoftverfejlesztés Digitális marketing - TIDYMAN.hu
használt könyvek újrahasználata, újra és újra és újra...
(x) Reklám
Horvatlaguna.hu - Horvátországi apartmanok, magyar gondnoksággal!
A szelektív hulladékgyűjtés lényege, Energiatermelés, A veszélyes anyagok elkülönítése
https://hu.wikipedia.org/wiki/Hulladékok_szelektálása
A hazai hulladékgazdálkodás új világa.
http://www.szelektivinfo.hu/
http://szelektalok.hu/
hazánk legnagyobb önkéntes hulladékszedési akciója.
https://www.fkf.hu/hulladekgazdalkodas-szelektiv-hulladekgyujtes
A kékfedelű tartályokban kizárólag tiszta papírhulladék gyűjthető! További információk · Házhoz menő lakossági szelektív hulladékgyűjtés
https://hulladekvadasz.hu
Célkeresztben a hulladék! Hulladéklerakatok, újrahasznosítás, szemétszedés, plogging, minden, amiben a hulladék benne van. Légy te is Hulladékvadász!
Mi, mikor és hova dobható? Házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés. Honnan? Mikor? Milyen hulladékot visznek el. http://www.hulladeknaptar.hu/